Navigácia

Stránky predmetovej komisie Výchova umením

O predmetoch

 

Hra ako poznávanie

Poznávanie ako hra

Hra ako učenie

Učenie ako hra

Hra ako tvorba

Tvorba ako hra

J. A. Komenský

 

 

 

Svet, ktorý nás obklopuje, je fascinujúci, plný farieb, tvarov,

štruktúr, vôní, pohybov...

Je to svet nám všetkým blízky, ale aj vzdialený a neznámy, preto

sa ho pokúšame spolu krok za krokom odhaľovať, vnímať, precítiť, učiť sa ho vidieť, inšpirovať sa ním. Výtvarnými prostriedkami ho zaznamenávame a hovoríme svoje pocity o ňom, či už výpočtovou technikou alebo na papier.

Spoločne tento svet objavujeme, tešime sa a máme radosť z objaveného a vytvoreného objektu.

 

Cieľom hodín je :

-rozvíjať žiakov prostredníctvom výtvarného zážitku

-poznávať svet cez aktívne výtvarné činnosti a stretnutie s umením

-vytvárať vlastné hodnotové postoje k svetu človeka a svetu prírody

-účelne využívať voľný čas, rozvíjať záujmy

-využívať relaxačnú a terapeutickú funkciu tvorivej výtvarnej činnosti

 

Výchova umením na 2. stupni ZŠ.

 

            ,,Z každého rožka troška“, tak by sa dalo zhrnúť plnenie plánov predmetu výchova umením. Učiť sa novým výtvarným technikám, spoznávať nových hudobných skladateľov a používať vlastnú fantáziu, ako nástroj tohto predmetu.Iste, záujmy sú v tomto veku rôznorodé, často menené, často hľadané. Výchova umením prichádza ako alternatíva učenia sa a oddychu zároveň. Odosobnenie a vžitie sa do určitej role, zažívame s troškou dramatiky, ktorú obsahuje tento predmet. Podeliť sa so svojimi hudobnými objavmi a zároveň spoznať históriu toho, čomu dnes hovoríme “súčasná hudobná  scéna“ nám opäť ponúkol tento predmet. Vo výtvarnej časti sa stretávame s rôznymi výtvarnými technikami či novými podnetmi a nápadmi. To, že hudobné a výtvarné umenie dokážu nájsť spoločný  súvis sa presviedčame  pri vlastnom tvorení na vyučovacích hodinách. Tak, ako hudbu môžeme “vidieť“, výtvarné umenie zas dokážeme  “počuť“. Dielka ktoré vzniknú často prekvapia aj samotných žiakov. Pracujeme s jednoduchou grafikou, učíme sa správne tieňovať. Vieme nájsť rozdiely medzi barokom a gotikou a ostatnými slohmi umenia. Kreativitu si posilňujeme pri písaní vlastných piesní a textov. Spoločné hry súvisiace s témou hodiny, prirodzene pomáhajú k lepšiemu spoznaniu kvalít nielen svojich, ale i spolužiakov. Motiváciou sú často i výtvarné súťaže, na ktorých sa spoločne zúčastňujeme, ako boli napríklad Kráľ Svätopluk, Najlepšia protidrogová nástenka, Vesmír očami detí a iné. Žiaci majú i naďalej možnosť nájsť a vybrať si svoj vlastný smer, v ktorom by sa chceli viac rozvíjať a obohacovať sa novými poznatkami a zručnosťami.